Archief van
Auteur: Huib van Santen

Ik geloof dat innovatie in elke organisatie zelf te vinden is. Door de mensen te helpen anders naar hun werkzaamheden en functie te kijken kan je creativiteit ontsluiten. Dit geldt zowel voor innovatieve ideeën als het draagvlak binnen de organisatie om deze ideeën tot uitvoer te brengen. Volgens mij moet je op twee aspecten inzetten: motivatie en communicatie. Als je mensen gemotiveerd zijn en in staat zijn effectief samen te werken, gaan mooie dingen ontstaan. En voor de manager, om aansluiting te krijgen met je mensen, moet je ze begrijpen. Wat ze doen en waarom ze het doen. Het mooiste is als het waarom van je mensen ook het waarom van je organisatie is (en andersom). Mijn passie ligt bij de mensen, ze te helpen verder te komen, geluk te vinden en plezier te hebben. Om ze uit te dagen en te verlokken om verder te komen dan ze dachten ooit te kunnen komen. En dat is waar ik mij voor in wil zetten. Ik heb de ervaring en inhoud om op alle disciplines te kunnen schakelen, verbindingen te leggen die nog niet gelegd zijn en de vragen te stellen die tot nieuwe initiatieven leiden. Ik heb, nadat ik de top in mijn professie heb bereikt, geconstateerd dat ik mij wil richten op het verbeteren van de wereld. Bouwend vanuit mijn achtergrond en gericht op de kracht van mensen. Ook daarom ben ik als vrijwillige buurtbemiddelaar werkzaam.
Functieomschrijvingen: ontwikkel jouw organisatie.

Functieomschrijvingen: ontwikkel jouw organisatie.

Werk wordt gedaan omdat we het willen, initiatief worden genomen omdat we het resultaat willen. Daarom zijn er twee randvoorwaarden om doelen te realiseren. Medewerkers moeten weten wat van ze gevraagd wordt, in een duidelijke beschrijving van het verlangde resultaat in kwaliteit, geld en tijd en ze moeten dat ook willen uitvoeren. Daarom moet je niet alleen goede functieomschrijvingen opstellen en een relatie met je mensen ontwikkelen maar ook de groei van het bedrijf koppelen aan groei en ontwikkeling van…

Lees Meer Lees Meer

Waarom alles verandert.

Waarom alles verandert.

Ik was aan het nadenken over waarom motivatie zo relevant is bij het managen van organisaties en het volgende bracht mij verder: In de natuur zijn alle systemen op zoek naar de meeste vrijheid, de hoogste mate van entropie. Dat is ook waarom alles erodeert, omdat het daarmee een hogere staat van entropie bereikt. Alles wat niet vergaat, wat niet slechter wordt, heeft energie nodig om hetzelfde te blijven. Als het beter moet worden, kost dat nog meer energie. En…

Lees Meer Lees Meer

Leren is de kern van het bestaan.

Leren is de kern van het bestaan.

De natuur bestaat bij gratie van het doorgeven van genetische informatie. Anders gezegd: informatie nodig om de voorbestaan van de soort te bewerkstelligen. Wanneer deze informatie tot resultaten heeft geleid in de omgeving waar het organisme zich bevindt. Dat proces van doorgeven van informatie is niets anders dan een leerproces. Wat werkt en wat niet. En dat wat geleerd is, hoeft niet herhaald te worden. Kan je dan niet concluderen dat alles dus in de basis een leerproces is? Maar…

Lees Meer Lees Meer

Veranderingen en flexibiliteit.

Veranderingen en flexibiliteit.

Organisaties worden constant in beweging gebracht door de economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Om met jouw organisatie deze ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden zal jouw organisatie ingesteld moeten zijn op flexibiliteit en aanpasbaarheid. Dus pas je de structuur van de organisatie aan. Maar de essentie van elke organisatie, dus de mensen, zijn niet zo makkelijk te veranderen. Zij hebben meestal geen behoefte aan verandering maar juist aan stabiliteit en voorspelbaarheid. En zie daar jouw kernopgave. Het is makkelijk ideëen te…

Lees Meer Lees Meer

Door je conflicten kan jij jezelf beter leren kennen.

Door je conflicten kan jij jezelf beter leren kennen.

Is een conflict niets anders dan twee verschillende verhalen die gelijktijdig willen bestaan? Maar ook dat beide ervan overtuigd zijn dat maar één bestaansrecht heeft? Een afwijzing volgt, jij voelt de emotie en dus ga je het conflict aan. Het oplossen van een conflict is niets meer dan erkenning dat beide verhalen op het zelfde moment bestaan en ook “waar” zijn. Iedereen heeft het recht om zijn eigen waarheid te hebben. Maar hoe kom je dan verder? Ik kan het…

Lees Meer Lees Meer